Hvad gør vi

I Sund Krop er det ligeledes barnets forhold til sundhed og sygdom, der er i fokus. I Sund Krop undervises børnene  i kroppens forskellige organsystemer, og hvad der egentlig sker hos lægen. 

I undervisningen benyttes ægte dyreorganer, plakater, modeller med mere, så børnene selv kan få syn for sagen og  opleve kroppen helt tæt på. Gennem leg, dialog og illustrationer bliver børnene klogere på både den syge og den  raske krop og får en bedre forståelse for sundhedsvæsenet. 

Det er vigtigt for os, at børnene er trygge, og alle får en god oplevelse. Derfor er vores undervisning konstrueret  sådan, at det nemt kan tilpasses hver gruppe børn, ved for eksempel at lægge mere fokus på leg end dialog og  omvendt. 

I Sund Krop underviser vi både på skoler og til arrangementer som f.eks. Kulturnatten og Forskningens Døgn. Til  skolebesøgene opdeles børnene i mindre grupper, og hver gruppe undervises i på forhånd aftalte emer. En undervisning af Sund Krop er typisk  en par timerfor en eller flere klasser. 

Til øvrige offentlige arrangementer underviser vi store som små i hvordan kroppen ser ud og hvordan den fungerer. Her har vi typisk en stand med materialer fra de forskellige emner, hvor de besøgende komme og høre lidt om de forskellige  dele af kroppen.

Undervisning i øjenhøjde

Sund Krop arbejder ud fra et setup, hvor vi med vores frivillige undervisere inddrager børnene i forskellige lege, hvor læringen er i fokus. 

Det er børnene, der er i centrum og de får ved integreret leg mulighed for at se, føle og lugte til forskellige organer som vi viser og fortæller om. De får desuden rig mulighed for at stille spørgsmål og få svar på det de måske ikke helt forstå i et trygt forum. 

 Et arrangement etableres således af de frivillige studerende  kommer på besøg på en skole eller stiller op til et offentligt arrangement, fx en Kulturnat.

Her er der udvalgt nogle forskellige stationer som man kan cirkulere imellem.

Standene kan fx vedrøre følgende:

Hjernen:  

Kan man leve uden en hjerne? Og hvad er det nu lige, vi skal bruge den store klump i hovedet til? Hvordan bruger  vi hjernen til at sanse? Og kan den snydes?  

På hjernestanden snakker vi altid både om sanser og hukommelse. Børnene får gennem leg indblik i, hvilke sanser  vi har, og hvordan man kan snyde hjernen.

Hjertet og lungerne: 

Hvad bruges hjertet til? Hvordan trækker vi vejret, og hvad sker der egentligt med lungerne, når vi gør det?  På hjerte-lungestanden tager vi rigtige grisehjerter og -lunger med, og demonstrerer imens vi snakker. Her får bør nene lov til både at se og røre, og de er med hele vejen, når vi viser hjertekamre og puster lunger op.

Knoglerne og musklerne: 

Hvorfor har vi egentlig knogler? Hvad sker der, når vi brækker dem? Hvordan bevæger vi os?  På muskel/knogle standen får børnene indblik i, hvordan skelettet ser ud, og vi snakker om dets funktion. Vi snakker  om, hvorfor muskler egentlig er så vigtige for bevægelse, og hvilke forskellige typer af muskler der er, hjertet er jo  f.eks. også en muskel. Derudover fortæller vi om, hvordan vi bruger kroppen i sport, og hvorfor vi nogle gange får  skader.

Hygiejne stand:

Hvorfor vasker vi fingre? Og hvad er det lige der sker, når man får influenza? Hvad er forskellen på bakterier og  virus?  

På hygiejnestanden tager vi vores allerbedste sladrecreme med, som sladrer om hvor godt børnene vasker hænder.  Vi snakker god hygiejne, og hvordan den gode håndvask forløber. 

I lyset af covid-19 pandemien er der kommet en større bevidsthed om at bakterier og virus er en uundgåelige del af vores hverdag. Vi vil gerne gennem leg og opdagelse øge elevernes forståelse for smittespredning og smittekæder, samt undervise i korrekt håndvask, så den gode hygiejne, uden at bliver overgjort, bliver en helt naturlig del af dagligdagen for børnene.

Fordøjelsen: 

Hvad sker der med maden, fra den kommer ind gennem munden til den havner i toilettet? Hvorfor er noget mad  bedre for maven end andet? Og hvor smager tungen hvad? 

På fordøjelsesstanden gennemgår vi mave-tarm-systemet fra start til slut. Det gøres ved hjælp af tunge, spiserør,  lever og nyre fra en gris, så børnene både kan se og røre ved de forskellige dele af mave-tarm-systemet. Vi fortæller  også, hvad leveren egentlig har med det hele at gøre, og børnene får lov at teste deres smagssans.

Hos lægen: 

Hvorfor går vi til lægen? Hvordan tager man en blodprøve? Og hvorfor er det lige, jeg skal vaccineres?  På lægestanden viser vi lægens forskellige udstyr, f.eks. reflekshammer, BT-apparat og blodprøvetagningsudstyr.  Børnene prøver udstyret på hinanden, så de i trygge rammer kan opleve, hvordan det virker. Vi gennemgår hvordan  man tager blodprøver, og snakker om hvorfor man vaccinerer.